navigatie overslaan
Alle plaatsen > Output & Communicate > Blog > Schrijvers john.dewaard

Output & Communicate

5 Posts geschreven door: john.dewaard Moderator

Mijn zoon had kort geleden contact met het KCC van De Nederlandse Loterij. Met een simpele vraag, of eigenlijk een simpel verzoek. Hij wilde stoppen met de Staatsloterij. Hij had (ook) ontdekt dat de winstkans wel erg klein was. Maar... Opzeggen gaat niet zo simpel. Er is echter wel een mooie website. Hij naar die site. Paar keer klikken om aan te geven wat je wilt en jawel hoor: belt u dit en dit nummer... Hmmm. Vreemde gang van zaken als je op een website zit om iets te regelen, maar goed. Bellen dan maar. Eerst moest hij door een keuzemenu: voor welke loterij, kies 1, 2, 3, enz. Wat wilt u doen? Aanmelden, uitbreiden met extra loten, meer loterijen, en uiteindelijk komt ook opzeggen in het menu voor. Druk dan 99. Dus het zou volkomen duidelijk moeten zijn voor degene die je daadwerkelijk aan de lijn krijgt waar je voor belt. Toch? Niet dus. 'Goedemiddag, met De Nederlandse Loterij, waarmee kan ik u van dienst zijn?' klonk het vriendelijk. Wat denk je zelf! Waarvoor moest hij dan eerst zo'n heel menu doorploegen? Afijn. Hij wilde dus opzeggen. 'Maar waarom dan, meneer?' Winstkans minimaal, veel eruit, weinig erin, niet rendabel enz. 'Maar er is een winkans van 1 op 2, meneer.' Jawel, maar de prijs die je wint is de moeite van het printen op het bankafschrift niet waard. Doe nou gewoon niet zo moeilijk en schrijf me uit! Ik wil gewoon niet meer meedoen. Punt. 'Goed meneer, ik ben het niet met u eens, want volgens ons heeft u wel degelijk een grote kans om te winnen, maar mag ik dan uw gegevens controleren?' Hele riedel doorgenomen, terwijl dat toch gewoon allemaal al in het systeem staat en vervolgens gaat het akelig vrolijke meisje aan de andere kant van de lijn nog even uitleggen waar ze zelf allemaal aan meedoet. En dat ze wel wint. Krijgt zeker commissie als ze iemand er weer bijlapt. Om het lange verhaal af te ronden: als je nu alles al weet van je klant en je vraagt hem dan vervolgens nog het hemd van het lijf, wat ben je dan aan het doen? Precies, tijd verspillen.

john.dewaard

Pakkettenexplosie?

Gepost door john.dewaard Moderator 9-jan-2018

Als je de berichten leest over de aantallen pakketten die zijn bezorgd rond de feestdagen (alleen al door PostNL bijna 33 miljoen, wat overeenkomt met 2 pakjes van/voor iedere Nederlander), mag je concluderen dat de online sales markt bloeit. Je zou bijna denken, komt er nog wel iemand in een winkel? Maar jawel, ik heb hoogstpersoonlijk in diverse ellenlange rijen gestaan om cadeaus te kunnen kopen en afrekenen. Ik ben er helemaal klaar mee. Volgende keer ga ik ook online shoppen. Is misschien een stuk minder gezellig of romantisch, maar het scheelt je zoveel tijd en ergernis dat het vanzelf weer leuk wordt. Kan ik de overgebleven tijd besteden aan die romantiek.

 

Ben benieuwd hoeveel online klanten hebben gekocht op basis van vooraf toegestuurde persoonlijke informatie. Ik denk dat de meesten gewoon direct hebben gezocht naar wat op het wensenlijstje stond en dat vervolgens bij de goedkoopste (of snelste, afhankelijk van het tijdstip) hebben gekocht en laten bezorgen. Daar valt dus nog wel wat winst te boeken. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat bijna 80% van de online aankopen impulsief wordt gedaan, terwijl de aanstaande koper nog aan het zoeken is of slechts 1 aankoop heeft gedaan. Op het juiste moment met de goede associaties komen genereert meteen veel verkoop blijkbaar. Moet je wel weten wie je bezoekt. En dat wordt een stuk lastiger met die nieuwe privacywet, de GDPR.

 

Sharp heeft onlangs een nieuw instapmodel toegevoegd aan het assortiment A3 multifunctionele kleurenprinters (MFP’s). De MX-2630N is voorzien van alle standaardfuncties en heeft dezelfde gebruiksvriendelijkheid als de andere modellen in het assortiment A3 kleuren MFP’s. Dit instapmodel is zeer geschikt voor bedrijven in het MKB of kleinere werkgroepen die geen printer met uitgebreide functies nodig hebben, maar wel behoefte hebben aan hoge kwaliteit, snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Het instapmodel beschikt over een printsnelheid van 26 pagina’s per minuut. het hele artikel staat op http://www.documentwereld.nl/nieuws/1/11869-nieuwe_a3_multifunctionele_kleurenprinter_van_sharp

 

Wat zou nou zo'n digitale kleurenprinter die 26 pagina's per minuut print toevoegen ten opzichte van een die misschien 20 pagina's per minuut aan kan? Het is toch het idee dat we digitaal gaan werken?

Deze week was mijn vrouw bij de tandarts. Niet omdat zij klachten had. Nee, die zijn er nu pas. En niet eens vanwege de behandeling maar vanwege het volgende:

Naar aanleiding van haar bezoek kreeg ze het advies om een kroon van meer dan 15 jaar oud te laten vervangen, want die begon kuren te vertonen. Goed, klinkt aannemelijk. Dan komt het: De tandarts stuurt vervolgens een dag later een offerte (jawel, je krijgt tegenwoordig een offerte) voor de hele vervanging van de kroon en zo meer. Kost wat maar dan heb je ook wat. Die offerte was echter niet alleen aan mijn vrouw gericht, maar ook aan mij en een van de kinderen van het gezin! Over vertrouwelijke behandeling van medische gegevens gesproken.

U begrijpt, ik heb daar even gewag van gemaakt, wet Meldplicht Datalekken, u kent het wel. Laat ze maar weten dat je daar nou toevallig wel iets van weet. Daar weten die tandartsen ook altijd zo lekker weg mee als je daar machteloos in zo'n stoel hangt en niets kan terugzeggen. Sorry, sorry, sorry, maar het was een fout van het computersysteem. Daardoor hadden alle leden van het gezin die mail gehad. De systeembeheerder heeft het nu opgelost.

Nou, dat denk ik niet. Want de andere zoon, nummer drie in het klantenbestand van die tandarts daar, had deze mail helemaal niet gehad. Er is dus gewoon een overijverige assistente geweest die een paar keer teveel heeft geklikt op een paar e-mailadressen. Typisch gevalletje van onachtzaam handelen waardoor ineens gevoelige informatie naar buiten komt, want ik kan u verzekeren dat die offerte behoorlijk gevoelig was (en is). En hierdoor waarschijnlijk nog gevoeliger wordt.

Volgens Advocaat-Generaal Maciej Szpunar van het Hof van Justitie is Uber geen elektronische bemiddelingsdienst, maar een heus vervoersbedrijf. Daarmee zou Uber ook moeten voldoen aan alle eisen die aan ‘normale’ taxidiensten worden gesteld. Zo valt te lezen in de landelijke media. Aanleiding voor de rechtszaak en de uitspraken van de Advocaat-Generaal is de zaak van de taxichauffeurs uit Barcelona die dit fenomeen aanhangig maakten bij het Europese Hof van Justitie. Zij moeten namelijk wel aan allerlei strenge eisen voldoen. Maar is Uber daarmee een ‘normale vervoersdienst’?

 

Ik kan daar met de beste wil van de wereld toch geen vervoersdienst in zien. Ze hebben geen auto’s, bussen, fietsen of wat dan ook om mensen mee te vervoeren? Als ik het vergelijk met andere ontwikkelingen, is Thuisbezorgd.nl daarmee dan een restaurant? En Booking.com een hotelaccommodatie? Omdat ze bemiddelen tussen klant en dienstverlener, maakt dat ze toch geen bedrijf in die specifieke branche?

 

Het geeft meer aan hoe conservatief een bepaalde branche is. In dit geval misschien niet eens zozeer de taxichauffeurs zelf, die willen vast wel op dezelfde manier functioneren als de andere ‘chauffeurs’ voor Uber. Maar wel een overheid die allerlei strenge eisen stelt aan taxichauffeurs. Met de bijbehorende vergoedingen uiteraard. Zou dat het zijn…?