john.dewaard

Vervoersbedrijf of elektronische dienstverlener?

Blogpost aangemaakt door john.dewaard Moderator op 11-mei-2017

Volgens Advocaat-Generaal Maciej Szpunar van het Hof van Justitie is Uber geen elektronische bemiddelingsdienst, maar een heus vervoersbedrijf. Daarmee zou Uber ook moeten voldoen aan alle eisen die aan ‘normale’ taxidiensten worden gesteld. Zo valt te lezen in de landelijke media. Aanleiding voor de rechtszaak en de uitspraken van de Advocaat-Generaal is de zaak van de taxichauffeurs uit Barcelona die dit fenomeen aanhangig maakten bij het Europese Hof van Justitie. Zij moeten namelijk wel aan allerlei strenge eisen voldoen. Maar is Uber daarmee een ‘normale vervoersdienst’?

 

Ik kan daar met de beste wil van de wereld toch geen vervoersdienst in zien. Ze hebben geen auto’s, bussen, fietsen of wat dan ook om mensen mee te vervoeren? Als ik het vergelijk met andere ontwikkelingen, is Thuisbezorgd.nl daarmee dan een restaurant? En Booking.com een hotelaccommodatie? Omdat ze bemiddelen tussen klant en dienstverlener, maakt dat ze toch geen bedrijf in die specifieke branche?

 

Het geeft meer aan hoe conservatief een bepaalde branche is. In dit geval misschien niet eens zozeer de taxichauffeurs zelf, die willen vast wel op dezelfde manier functioneren als de andere ‘chauffeurs’ voor Uber. Maar wel een overheid die allerlei strenge eisen stelt aan taxichauffeurs. Met de bijbehorende vergoedingen uiteraard. Zou dat het zijn…?

Resultaten