navigatie overslaan
Alle plaatsen > Information & Process > Blog > Schrijvers john.dewaard

Information & Process

7 Posts geschreven door: john.dewaard Moderator

Uit onderzoek van vorig Dell Technologies blijkt dat 86 procent van de Nederlandse bedrijven (wereldwijd is dat 78 procent) gelooft dat digitale startups momenteel of in de toekomst een bedreiging vormen voor hun organisatie. Dat zorgt voor een soort selffulfilling prophesy: meer dan de helft denkt niet zeker te weten of ze over vijf jaar nog bestaan.

 

Iets meer dan de helft (52 procent) van alle Nederlandse bedrijven die deelnamen aan het onderzoek is bang dat ze in de komende drie tot vijf jaar overbodig zullen worden door de concurrentie van digitale startups. Dit ondanks dat Nederland van de Europese landen, na Duitsland, op de een na hoogste trede staat van de Transformation Maturity-ladder.

 

Sommige bedrijven voelen dat verandering bij hen ernstig achterwege blijft. In Nederland heeft 61 procent van de zakelijke leiders de afgelopen drie jaar te maken gehad met significante disruptie in hun industrie naar aanleiding van digitale technologie en het Internet of Everything. Zeker 58 procent van de Nederlandse bedrijven heeft geen idee hoe hun bedrijf er over drie jaar uit zal zien. Wereldwijd is dat 48 procent.

 

Deze bevindingen komen uit een onderzoek dat Dell Technologies door onafhankelijk onderzoeksbureau Vanson Bourne heeft laten uitvoeren onder 4.000 zakelijke leiders in zowel middelgrote als grote ondernemingen uit 16 landen en 12 industrieën.

 

‘Deze vierde industriële revolutie is vooralsnog even meedogenloos als zijn voorgangers. Als bedrijven niet bij kunnen blijven, raken ze snel achterop… of erger. De ‘delay until another day’-aanpak werkt gewoonweg niet meer’, zegt Jeremy Burton, chief marketing officer van Dell Technologies.

 

Trage vooruitgang

Er wordt op het gebied van innovatie mondjesmaat vooruitgang geboekt. Sommige bedrijven zijn zelfs nauwelijks gestart met hun digitale transformatie. Anderen doen dat beetje bij beetje. Enkel een kleine minderheid is vrijwel klaar met zijn digitale transformatie. Terwijl slechts delen van veel bedrijven digitaal denken en werken, geeft 72 procent van de Nederlandse bedrijven toe dat digitale transformatie breder toegepast zou moeten worden in de organisatie.

 

En de litanie gaat verder: ongeveer 6 op de 10 wereldwijde bedrijven is niet in staat te voldoen aan belangrijke vragen van klanten, zoals het bieden van betere beveiliging en 24/7 snelle toegang tot services en informatie. In Nederland geeft 64 procent toe dat het niet in real time reageert op informatie waarover ze beschikt.

 

‘Juist deze zaken zijn van doorslaggevend belang in een digitaal tijdperk. Falen in een zeer concurrerende markt als deze, kan het begin betekenen van een digitale crisis’, aldus Burton.

 

Digitaal reddingsplan

Door die acute bedreiging van disruptieve partijen, zijn veel Nederlandse bedrijven op zoek naar oplossingen om hier mee om te gaan. Om hun digitale transformatie te versnellen,

  • zegt 74 procent dat ze snel moeten kunnen beschikken over gecentraliseerde technologie voor hun bedrijf;
  • heeft 72 procent plannen te investeren in IT-infrastructuur en digitale skills van het management;
  • zal 75 procent zijn mogelijkheden voor softwareontwikkeling uitbreiden.

 

De belangrijkste plannen op het gebied van IT-investeringen voor de komende drie jaar in Nederland zijn (in volgorde van prioriteit):

  1. Internet of Things-technologie
  2. Ultra-high performance-technologie (bijv. gebruik van flash-technologie)
  3. Analytics, big data en data processing (bijv. creëren van een datalake)
  4. Next-generation mobile apps

 

‘In de nabije toekomst zal elke onderneming softwareontwikkeling en -expertise tot zijn kernactiviteiten rekenen. Veel van deze bedrijven zullen nieuw zijn op de markt. Anderen, die de afgelopen twintig jaar zelf geen coderegel hebben geschreven, staan aan het begin van een enerverende reis. Nieuwe digitale producten en diensten stuwen de transformatie van de IT-infrastructuur, omdat bedrijven te maken krijgen met duizend keer zoveel gebruikers en duizend keer zoveel data’, besluit Burton. 

Naar ik heb begrepen van de deskundigen Peter R. de Vries en rechtbankjournaliste Saskia Belleman van de Telegraaf ging er bij het Passageproces (waar inmiddels de verdachten zijn veroordeeld) een pleitnota van het OM van meer dan 2250 pagina’s vooraf. Het voorlezen alleen al duurde zo’n 8 uur. Al die pagina’s. Dat zijn bijna alle boeken van Harry Potter bij elkaar. Maar die snapte ik tenminste nog. Hier kan toch helemaal niemand iets mee? Denkt u nu echt dat aan het eind van het verhaal werkelijk nog één persoon wakker is (afgezien van de verdachten)?

 

Dat is toch niet meer van deze tijd? Wie verzint zoiets? Kan dat nou niet anders? Die honderden ordners (jawel, ze durven het nog hardop te zeggen ook) die vol zitten met informatie over een 10 jaar durend proces zijn toch volslagen onbenaderbaar als het gaat om overzicht? Hoe ga je daar iets in vinden over een specifiek onderdeeltje uit het proces? Waarom worden ze eigenlijk nog geprint? Ook al is het opgedeeld in separate dossiers, zoals Saskia Belleman aangaf, er is gewoon niet doorheen te komen. Hoezo toegankelijkheid van informatie? Om nog maar te zwijgen van de mogelijkheid dat straks iemand met die stapel dossiers achterop zijn fiets (of voor in zijn bakfiets) door Amsterdam gaat...

 

Daar is nog wel wat winst te boeken denk ik zo.

Meer dan in het omzetten van de Gemeentelijke Basisadministratie...

Daar gaan ze nooit meer wat mee verdienen ben ik bang.

john.dewaard

EIM in Business Magazine

Gepost door john.dewaard Moderator 22-aug-2017

Het is  zover: het eerste kwartaalmagazine is gereed. Dit EIM in Business Magazine (als voortvloeisel van de EIM campus) over het onderwerp Access & Control bevat onder meer artikelen over:

 

 

  • Digitale handtekening, geen reden meer voor uitstel;

  • De GDPR-wetgeving, hoe ver gaat die eigenlijk?

  • Ransomware, wat kun je en wat moet je?

  • ISO audits, hoe gaan we daarmee om?

  • Ethical hacking, nut en noodzaak;

  • Certificeringen, wat heb je eraan?

  • Privacy Impact Assessment, risicomanagement en -beheersing;

  • De rol van de Data Privacy Officer;

  • Case over de Nationale Politie;

  • En een groot artikel over een kennissessie/rondetafelgesprek over met name de impact van de GDPR/AVG

  • Wat was er in de media over Access & Control?

 

Meer weten of heeft u interesse om een fysiek exemplaar te ontvangen? Laat het dan weten in de comments hieronder. De volgende uitgave zal gaan over Capture & Process. Die verschijnt ongeveer eind oktober.

Bij ons in de regionale krant las ik over een softwarestrop bij de GGD alhier. Dat ging om het verlies van het lieve sommetje van bijna 500.000 euro op een mislukte software-implementatie. En het ergste misschien wel, het ging om software die de GGD had moeten voorzien van ‘een modern digitaal cliëntendossier…’ Daar waren ze vanaf 2015 al mee bezig, maar nu is dus duidelijk geworden dat het volledig is mislukt. Volgens de GGD heeft de leverancier niet kunnen voldoen aan de wensen en afspraken. Nu zijn ze daar nog in overweging of er juridische stappen gezet gaan worden om die 500.000 euro terug te halen. Apart. Toch? Als je zo stellig bent in je oordeel dan zou ik denken dat je wel ‘een zaak’ hebt. Maar ik dacht eigenlijk dat dit soort zaken niet meer voorkwamen. Bij zo’n bedrag is er toch sprake van een aanbesteding, met alle afspraken en verantwoordelijkheden voor iedereen helder op (virtueel) papier en zo? Hoezo kan er dan sprake zijn van een niet opgeleverd systeem en een afschrijving ineens van 500.000 euro publiek geld? Dat zou dan zonder verdere gevolgen kunnen blijven voor de leverancier?

 

Ik zou denken dat er dan meer aan de hand is. Misschien toch zelf ook niet helemaal helder voor ogen wat je wilt en hoe je dat gaat doen?

De grootste uitdaging in Zaakgericht Werken zit in de organisatorische implementatie en eerlijk gezegd is de merkbare verbetering in de dienstverlening maar minimaal. Dat waren de twee opvallendste uitkomsten uit een live poll tijdens het Heliview-congres Zaakgericht Werken onlangs in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Medeorganisator Sven Blom van KBenP Zaakgericht Werken, kijkt daar niet zo van op. ‘In heel veel van dit soort nieuwe trajecten merk je dat de grootste weerbarstigheid binnen de eigen organisatie zit. En de implementatie van Zaakgericht Werken heeft een behoorlijke impact, dus dan zal niet iedereen in de rij staan. En het tweede wordt (mede) veroorzaakt door het eerste.’

Het hele artikel staat te lezen op http://www.documentwereld.nl/achtergrondartikelen/113/11189-zaakgericht_werken_draagt_minimaal_bij_aan_verbetering_dienstverlening  

 

Wat betekent dit nu: dat het fenomeen ZGW is mislukt en dat we daarmee eigenlijk het streven naar 1 digitale overheid naar het rijk der fabelen kunnen verwijzen? Of is Zaakgericht Werken nog altijd een prima middel om in ieder geval meer zelfredzaamheid van zowel de burger als de overheid als andere partijen in de keten in gang te zetten?

 

Ben je van mening dat je afgelopen jaar al veel ‘disruptie’ hebt gezien? Zet je dan schrap voor 2017, want er zit nog veel meer in het vat. Gevestigde bedrijven worden buitenspel gezet en uit de markt geïnnoveerd door digitale start-ups. Een op de twee organisaties twijfelt of het binnen vijf jaar nog wel bestaat. Te midden van de disruptie zijn er gelukkig ook veel mogelijkheden. Heel veel zelfs. Jeff Clarke, vice-chairman of Operations & president of Client Solutions bij Dell zette de zeven belangrijke trends voor 2017 op een rij. Deze zullen ongetwijfeld de manier waarop je zaken doet veranderen. een van de belangrijkste trends is de opkomst van de Chief IoT Officer. Logisch, of te gek om los te lopen?

 

 

Chief IoT Officer
De Chief Digital Officer was een trend in 2016, maar er is nu een new kid on the block: de Chief IoT Officer. Bedrijven ervaren een toenemende druk om de kloof tussen de business en IT te overbruggen. In een poging om de ROI en de efficiëntie te verbeteren, zal de Chief IoT Officer een brug vormen tussen iedereen in de organisatie: van facility-managers tot CIO’s en van IT-managers tot CEO’s.

De Chief IoT Officer zal als change agent verantwoordelijk zijn om het bedrijf door de vierde industriële revolutie te loodsen. Een wereld die leeft op het aanzwellende ritme van acht miljard aangesloten apparaten. Voorspellingen geven aan dat dit aantal zal groeien tot meer dan 200 miljard apparaten in 2031, dat is 25 keer meer dan het aantal mensen op aarde.

 

john.dewaard

Dag van de Arbeid

Gepost door john.dewaard Moderator 1-mei-2017

Hoe kan het toch dat op de Dag van de Arbeid zo ongeveer heel Europa (en een serieus deel van de wereld) vrij heeft? Het heet toch de Dag van de Arbeid? Ook al het financieel verkeer ligt lam op deze dag. Wat een onzin! Het is volledig geautomatiseerd en er zit niemand meer aan met zijn vingers. Of wel soms? Er is ook geen reden om die dag extra rente op te strijken, want dat zet geen zoden aan de dijk. Trouwens, de meeste kantoren van banken en financiële instellingen zijn al nagenoeg het hele jaar dicht (en verdwenen), dus die ene dag gaat ook het verschil niet maken. Maar dan kunnen ze toch wel gewoon die overschrijvingen laten doorgaan? Digitalisering is een mooi goed. Daardoor heb je geen ‘last’ meer van vrije dagen en zo.

 

Kortom, waarom heeft nagenoeg iedereen deze dag vrij?

 

Er gingen overigens ook veel stemmen op om Bevrijdingsdag (weer) tot een nationale vrije dag te promoveren. Zo’n 70% van de werkenden vond dat, volgens een onderzoek in opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5, mei wel een goed plan. Tja, die andere 30% heeft natuurlijk al vrij. Het gaat weer iets beter en de vrije dagen vliegen je om de oren…

 

John de Waard